V Malé Úpě jsme využili krásného počasí k jarnímu soustředění.

Od neděle 10.3.2024 do pátku 15.3.2024 proběhlo krajské soustředění SCM Střední Čechy - východ v Malé Úpě, kde se jej zúčastnilo také 6 členů z naší tréninkové skupiny.

Lokalitu jsme po předchozích zkušenostech zvolili na horách a myslím si, že se to opět vyplatilo. Soustředění bylo přirozeně zasazeno do jarní aerobní etapy přípravy. Prostředí Horní Malé Úpy se nám v tomto jarním období odvděčilo krásným počasím, které navzdory špatným předpovědím, bylo opravdu po celý VT výborné a umožňovalo každý den absolvovat venku. Tentokrát jsme bohužel museli oželit aktivity na lyžích či běžkách, ale slunečné dny to plně vynahradily.

Velké množství tréninků bylo tedy situováno do venkovního prostředí, které kolem našeho ubytovacího zařízení nabízelo relativně dosti alternativních možností: zpevněné parkoviště, štěrkopískové cesty, lesní cesty, asfaltové silnice a také travnaté plochy přímo u sportovní haly.

Krom toho nám naše ubytovací kapacita nabídla velkou sportovní halu, v níž jsme mohli bez problémů zrealizovat odrazové, kruhové, herní či doplňkové tréninky. Pochopitelně to bylo velké lákadlo také pro volný čas a rovněž doplňkové aktivity v podobě sportovních her nebo i gymnastické průpravy. Taktéž jsme využili i menší posilovnu, kterou jsme měli po ruce. A v neposlední řadě tu byla sauna, každý den jen pro nás 2 hodiny po večeři.

Stravování tentokrát probíhalo na nově zrekonstruovaném penzionu Hořec, kde jsme měli obědy a večeře v krásném a útulném prostředí. Snídaně jsme měli k dispozici standardně v místě našeho ubytování.

Díky velkému sortimentu vybavení a pomůcek, jež jsme si dovezli, jsme měli širokou škálu různých činností, které jsme tak zařazovali do náplně tréninků. Nedílnou součástí našeho vybavení na SCM soustředění jsou už air track nafukovací podložky, velké balóny na Kinball, švihadla, medicinbaly, různé expandery, kettelbelly, sportovní míče, balanční podložky ad.

V rámci tohoto soustředění s námi v trenérském kádru opět působila fyzioterapeutka Jana Baldová, která vedla každý den různá cvičení protahovacího, kompenzačního či zpevňovacího rázu a samozřejmě nechyběly prvky pilates a jógy. Prostředí sportovní haly a malého richochett sálku byly pro tyto aktivity ideálním prostředím. Každodenní režim byl zahájen v 7:45 hodin ranním protahováním před snídaní a ukončen v 19:15 hodin večerními kompenzacemi. Tato cvičení jsme zařazovali s citem i do hlavních tréninkových fází. V tomto směru jsem byl nadmíru spokojen, protože Janina ochota nám prakticky každý den umožňovala zařazovat různě zaměřená cvičení do našeho programu.

V harmonogramu soustředění bylo i volnější odpoledne ve středečním programu, které jsme využili k pohybu na čerstvém vzduchu a vydali se na turistický pochod po polské straně blízkého hřebene. Někteří z výpravy sice trochu zabloudili, ale namísto toho si místo 12-ti kilometrového pochodu túru prodloužili na 15 kilometrů. Odměnou ale byla sladká tečka v podobě palačinek, které v malé Úpě prostě nesmějí chybět. :)

Bavilo mě sledovat, jak se atleti nechali rychle odpoutat od pocitu únavy a vidět to na nich bylo hlavně při společných hrách a aktivitách, ať už šlo o běžný fotbálek, badminton nebo různé pohybové hry seznamovacího či kooperačního charakteru. Například nedělní či čtvrteční odpolední tělocvična s různými hrami pohybového charakteru (Vězeňská základna, Střílená do kruhu, Zající a Myslivci, Chyť Myšku! ad.) to jednoznačně potvrdily. Náplň výcvikového tábora tak za mě splnila předpoklady a požadavky dané etapy přípravy a přístup všech členů trenérského týmu vytvořil pro naše svěřence velmi pestrý a zajímavý „koktejl“ v jarní přípravě.

Zajímavou náplní v oblasti vzdělávání našich mladých atletů, kterou se mi podařilo zajistit, byla přednáška na téma „Antidopingová kontrola“. Přednášejícími byly Lenka Semmerová a Iveta Rudová, které coby antidopingové komisařky, byly k tomuto tématu nejvíce povolané. Jsem rád, že se dámy uvolily a náš kemp v úterý 12.3. navštívily, aby v odpolední pauze zrealizovaly cca 1,5 hodinovu přednášku, během níž došlo i k praktické demonstraci manipulace s odběrovým vzorkem. Pro posluchače to bylo rozhodně zajímavé, ale hlavně přínosné! Lence i Ivetě patří velký dík za perfektně odvedenou práci. Z naší skupiny si na vlastní kůži vyzkoušela manipulaci s odběrovým vzorkem při dopingové kontrole Janča Šafránková a byla to pro ni dobrá zkušenost.

Soustředění jsme zakončovali v pátek 15.3.2024 za krásného jarního a slunečného počasí dopoledním tréninkem, který se díky trenérce Kláře Tučkové stal krásnou tečkou. Klára připravila běžeckou hru nazvanou „Osmitisícovky“, která měla velmi zajímavý charakter částečně společný s orientačním během, kdy se atleti museli relativně rychle zorientovat v terénu dle mapy, ale následně běžet k jedné z vybraných hor již bez mapy. Současně byl zařazen zajímavý sociologický prvek, kdy ,ač byla hra v konečném součtu individuálního charakteru, si museli atleti průběžně stavět a vybírat parťáky do různě početných týmů, s nimiž na jednotlivé hory běželi. V celkovém součtu šlo o 60-ti minutovou běžeckou aktivitu, v níž atleti absolvovali dle výkonnosti cca 7-9 kilometrů v různě členitém terénu. Za mě osobně paráda!

Tuto hru celkově vyhrál Jirka Synek, který tak dokázal porazit i běžce na střední tratě z jiných tréninkových skupin, když nasbíral konečný součet 26 bodů.

Ze soustředění jsem odjížděl moc spokojený, nejen proto, že jsme splnili celý tréninkový plán do puntíku, ale také proto, že práce s mými atlety byla naprosto bezproblémová.